Výměna manželek: Marcela a Zuzana (24. 4.)
Ani jedna z žen to v novém působišti neměla snadné. „Čau krávo, čau bejku!“ vítala se Zuzana v Nýdeku s dalšími členy domácnosti, zatímco jí Marcela v Praze vymetala drobky z gauče.
Bezprostřední uvolněná učitelka Zuzana se řízením štábu dostala do rodiny, která věří v Boha a snaží se dodržovat přikázání. Zuzana vstoupila do jejich domu se smíchem a dobrou náladou, která ji téměř neopouštěla. Smála se při loučení v Praze, smála se při cestě závějemi na vesnici, smála se asi nejvíc při čtení manuálu a její trefné a necenzurované poznámky bavily i mě.
Do všeho po hlavě
Trochu mě zarazilo rozdělení v její nové rodině. Vypadalo to, že nejdůležitějším členem domácnosti je mentorující otec, ačkoliv za nitky patrně tahá jeho žena. Zřejmě i adventisté sedmého dne dbají přikázání „Cti otce svého a matku svou“, jinak si až nedětsky mlčenlivé chování sedících a poslouchajících dětí nedokážu vysvětlit. Příkladnou ukázkou byl moment, kdy otec předčítal a seznamoval Zuzanu s jejich vírou, zatímco nejmladší dítě vedle něj se zakloněnou hlavou spalo, další alespoň zívalo na celé kolo.
Zuzana to v téhle rodině neměla lehké, ovšem její energie a vůle se se vším poprat a do řešení problémů či nezvyklých situací se pouštět po hlavě, byla až nakažlivá a motivující. Děvče z Prahy se naučilo dojit krávu, čistit podestýlku, vylezlo na střechu odházet sníh, vyrobilo poprvé v životě kostku másla. Ano, její slova o „agroturistice“ byla na místě :)
Sžívání se v Praze
I Marcela v Praze překonávala sama sebe. Podle plánku našla školku mezi naprosto stejnými paneláky, neztratila se v Metru (ovšem to se jí zas málem podařilo přímo v domě, ve kterém rodina bydlela), vařila, uklízela, starala se o děti.
Při prostřizích z pražské domácnosti, kde Marcela lamentovala nad nepořádkem a zanedbaností, jsem se ovšem nejvíc těšila na jejího nového manžela. Moc toho nenamluvil, ovšem co slovo, to perla. Sarkastické, ale vtipné poznámky, pronášené s vážnou tváří, přesně zapadaly do situací. Tenhle chlap, ačkoliv se zprvu jeví jako „ten černý vzadu“, si dokáže zjednat pozornost, ale přitom je milý a laskavý.
Mimochodem, jak na vás zapůsobila scénka, kde Marcela s dětmi jedla pohár?
Kamera zabírá mladšího synka, batole, které u stolečku pláče. Do toho Marcela pronáší chápavým hlasem: „Pláče, protože je mu líto těch dětí, co nemají co jíst.“
Myslím, že tohle by si od ní mohl nějaký režisér vypůjčit :)
Co s tou vírou je?
Pokusím se následující řádky zformulovat tak, abych se nedotkla případných věřících čtenářů, nejsem si však jistá výsledkem.
Víra sama o sobě je výborná. Člověk něčemu věřit musí, jedni se modlí k Bohu, jiní k Alláhovi, další k penězům, někteří zas věří jen sami sobě a svým činům. Církví je tolik, že zmatený bloudící člověk si snadno vybere tu, která je mu blízká, která jej něčím osloví.
Manželé z Nýdku si zvolili Adventisty sedmého dne. Scházejí se ve Sboru, zpívají, povídají si. Zuzanu zprvu nadchla rodinná soudržnost, o níž předpokládala, že je výsledkem víry. Ráda se zapojila do sobotního dění, kdy adventisté slaví, s rodinou zpívala náboženské písně, tančila. Jak sama říká, chtěla to poznat. Proto taky vlastně ani po prvních pěti dnech nenavrhla žádné převratné změny, žila spolu s rodinou jako doposud.
V Praze nějaké návrhy padly. Ten pro Marcelu asi nejdůležitější, tedy společné modlení s dětmi či společnou návštěvu Sboru, ovšem manžel rázně zamítnul. Zprvu úsměvná debata ve smyslu „Pojď taky-Nepůjdu-Pojď-Nepůjdu“ však po chvíli úsměvnou být přestala. Marcela dodala větě „Nikoho k ničemu nenutím!“ opravdu nový rozměr.
Ona sama však ve svých aktivitách nijak omezena nebyla, manžel přistoupil dokonce i na její návrh odvézt děti k babičce a doprovodit Marcelu na procházce po pražských památkách.
Nepožádáš ženy bližního svého
Marcelin přeháněný údiv a jasně deklarované opovržení nad lahví alkoholu v pražské ledničce nám mohly už na začátku naznačit, jaký vztah k podobným „berličkám“ v Nýdeku mají.
Jedinou věcí, na které totiž Zuzana při „svých“ pěti dnech trvala, bylo víno. Víno, z něhož by si mohla nalít pohárek. Jen mi uniká, proč si je nekoupila sama a do jeho zakoupení opravdu nutila manžela, to byl tlak celkem zbytečný a nepříjemný.
Ten podlehl a opravdu jí koupil láhev, vlastně dvě. Hezky zabalené, ona si je v domě jen musela najít a otevřít. A nalít. A vypít.
Ovšem zde, jak se ukázalo, vznikl problém. I přes manželovo ostentativní popíjení džusu jsme se totiž později z vyprávění Zuzany dozvěděli, jak zpočátku příjemný a pohodový večer pokračoval. Manžel se napřed na víno začal vyptávat, později ochutnal a nakonec vypil půl lahve, jak se Zuzana, ještě mírně znechucená, svěřila na kameru. Zatáhl přitom závěsy, aby jej neviděl nikdo z věřících sousedů a začal ji hladit po vlasech.
Další si můžeme jen domýšlet. Buď to tím hlazením po vlasech skončilo nebo ji obtěžoval víc a jí se to nechtělo rozmazávat před kamerami, jisté je, že Zuzana vypadala naprosto znechuceně a manžel pokorně a vyplašeně. Taky jste napjatě čekali, co nám ukáže závěrečné
Z očí do očí?
Marcelino infantilní žvatlaní do Pavlova kabátu v konfrontaci s pevným objetím Zuzany a manžela už mohlo napovědět mnohé, zbytek si zrežírovaly ženy samy. Marcela spustila litanii o neuklizené domácnosti, špíně a zanedbaných dětech, sympatický manžel Zuzany uznal, že o ty pečovala Marcela opravdu skvěle a že by si z ní mohli vzít příklad a s dětmi si víc hrát. Toto bohužel nemůžeme srovnat s dětmi Marcelinými, nevíme, jak se Marcela věnuje vlastním dětem, protože jim v pořadu vůbec nebylo dáno slovo.
U rekapitulace to hezky jiskřilo, protože Pavel seděl jak na trní (snad se i upřímně modlil), ženy do sebe jemně šily a manžel Zuzany jen zíral. Když vyšel najevo Pavlův „hřích“, Marcela kategoricky prohlásila, že Zuzaně nevěří. Uvěřila až když jí to i její muž potvrdil, ovšem pasáž o obtěžování si z hlavy vyhodila úplně. Hezké bylo pozorování manžela Zuzany, v němž to jen vřelo a já čekala, kdy se po Pavlovi vrhne. „Bil tě? Uhodil tě?“ rozzuřeně vyjel tak, že ho museli všichni přítomní klidnit ;)
Mimochodem, obdivuji řidiče televizního vozu, který měl za úkol dopravit domů Marcelu s Pavlem. Při „tygrovi a štěňátku“ by šly slabší nátury nejspíš do smyku.
Diskuze k článku
Trochu mě v tomhle Zuzana zklamala, pořád se tvářila jako městská pohodářka, odhalený pupíček, pak vysloveně vnutila Pavlovi víno, přesto že ten ho výslovně v domě nechtěl. Není zvyklý pít, takže se holt opije po 2 sklenkách, to je přece přirozené. A že když má chlap co žije v díře zakopané v horách s vykynutou ženuškou po ruce pěkné hubeňounké masíčko a trochu vína v hlavě, tak to na ní zkusí, to přece není nic tragického, naopak to přece je úplně normální a lidské. Že je člověk věřící neznamená, že je robot. Ona řekla ne a tím to skončilo. Druhý den donesl kytku( tím by to rozumná ženská měla vyřešený. Jak nemám flanďáky rád, tohle není fér. Že člověk preferuje víru a spirituální život neznamená, že si nemůže dát panáka a vyjet po blondýnce. Zrovna tak my co raději panáka a amateri.cz než společnou modlitbu snad máme právo občas filozofovat o transcendentnu, chce to trochu tolerance, prostě je o prioritách, né absolutnu.
musim rict, ze jsem se vcera skutecne pri sledovani vymeny manzelek bavil:))A jak se tak na to tady koukam, budu se bavit i zde:))
Rekl bych ze Jirkazz je klasickym dukazem slepe viry a nepresvedcime ho, ani kdybychom meli ty nejpadnejsi argumenty.Podle meho nazoru Zuzana toho saska do alkoholu rozhodne nenutila a jestlize jeho vira je tak slaba, ze v pouhe pritomnosti alkoholu podlehne, tak to rozhodne neni chyba Zuzany. Co by asi pan \“Verici\“ udelal, kdyby se ocitl treba v Perlovce?:))Ostatne vira je preci hlavne o odolavani svodum, takze nevidim problem v tom, ze by si Zuzka doma dala vino. Kdyby to melo fungovat takhle, tak v tom pripade by se pan \“verici\“ musel vyhejbat vsem obchodum, restauracim a pod. Mozna by mohl chodit kanalama, aby nahodou nenarazil na neco svudneho:)))Ikdyz… verte dneska kanalum…:))
Mno a co se tyka toho obtezovani. Tak co treba… nepozadas manzelky blizniho sveho, nebo i myslenka na hrich je hrich?Mylsim ze vic dodavat nemusim….Ale ze tu kluk rozjel co?:))))
Jsem skutecne rad, ze jsem tento dil videl, protoze se jasne ukazalo, ze \“kazou vodu a pijou vino\“ a ze je to jedno velke pokrytectvi.
Diky bohu, jsem ateista a tak to i zustane.
PS: Zuzko jsem skvela zenska.
PS: Marcelo – Jesteze se blizi Čáry(upalovani carodejnic) – mame nadeji:))
Mimochodem reakce paní Marcely byla úžasná..nebudeme o tom mluvit..nic se nestalo. Ještě, že byla tma a zatažené závěsy..:-)))))))
Já ho „hájím“ proto, že být to normální chlap, každý to přejde, ale že je to „pan věřící“, bylo jasné jak se to na něj sesype. A trochu mi vadilo, že z toho Zuzana udělala takovou vědu, jestli jsem to dobře pochopil, všechno měl štáb od ní, oni spali dole ve vesnici. Tohle by měla správná ženská taktně přejít, přijmout kytku a omluvu. Né mu udělat pěkné zle před dětma, ženou, veřejností. Je mi ale jasné, že tlak štábu je právě na to, aby ti lidé nic netajili a nepřecházeli, ale všechno ventilovali, stejně jako VV či BB.
Na stranu druhou… Z počátku se mi strašně Zuzana líbyla. Chovala se skvěle (i když na můj vkus sepříliš směje, nesměšným věcem – ale to je věc názoru). Faktem je, že jsem jí fandila do doby, kdy „dle mého“ neúměrně rozmázla hladění po vlasech. Dle mého měly oba dva „JAKO“ dospělý lidé, tuto situaci druhý den rozebrat. Nestrojeně, mluvit otevřeně. Vyslechnout argumenty a omluvu. Šlo přeci jen o hlazení ve vlasech (tím ale manžela M. neomlouvám!). Nechápu proč seto rozebíralo u společného stolu a pitvalo se v tom, jakoby jí pomalu znásilnil. Jasně nebyli jsme přitom, ale… Nevím, přišlo mi to jako honba za popularitou. Když bude skandálek, víc se toho napíše :o/
Co mi v této výměně poměrně scházelo, byly dětičky u Zuzany doma. Neukázalo se vůbec nic z jejich společného soužití. Jak s nima Zuzka vycházela? Co jim vařila? Co na ní říkali oni? Jasně dva byli téměř dospělý, ale byla tam ještě 13letá a 6letá holčina! To tam po celou dobu nebyly? Nedostaly najíst? Nepotřebovaly pomoc s úkoly….???
Přišlo mi to hrozně jednostranné, od Zuzany se ukázalo jen to, jak se všemu učí a je nadšená a následně „skoro-znásilnění“. Marcela ukázala tápání v Praze, výchovu dětí…
Tak nevím, co tím chtěl autor říct.
To mluvíš o katolících či judaismu. Adventisté právě skutečně žijí velice skromně (možná sis všiml i jejich velice skromné modlitebny bez zlata a milionové výzdoby) a mají jaksi v popisu práce se o všechno dělit s potřebnějšími, viz právě ADRA. Tohle se jim tedy vyčítat nedá.
Ten zákaz alkoholu, to je něco jiného, to bych k nim fakt jít nemohl :- ) A proč maj zakázané kafe, doufám, že můžou aspoň Coca-Cola, jinak musí bez kofeinu brzy odumřít ;- ))
Tot muj nazor nikdo s tim nemusi souhlasit ale me to vytocilo.
Emilio
Co mě ale fakt rozesmálo, bylo když při spáteční cestě šeptala Marcela manželovi „TY JSI MůJ TYGR a já tvoje štěňátko“…
Když jde do tuhého v duchu si říkáš „musím to zvládnout, prosím at se mi to podaří“ … i to je přeci víra. Prosíš „někoho“, doufáš v „někoho“, žádáš „někoho“… Každý člověk něčemu věří a není to na škodu, fanatismus je zlo …
Když jde do tuhého v duchu si říkáš „musím to zvládnout, prosím at se mi to podaří“ … i to je přeci víra. Prosíš „někoho“, doufáš v „někoho“, žádáš „někoho“… Každý člověk něčemu věří a není to na škodu, fanatismus je zlo …
Pavel jednoduše „ujel“. Najednou měl vedle sebe mladou rozesmátou hezkou ženu, kterou mohl uvádět do života, který v Praze nepoznala. A ona to zvládala v pohodě. Poznal úplně jiný přístup k životu. To, že mu nevadila kamera jen svědčí o tom, že emoce převládly.
Manžel Zuzany (nepamatuju si jméno) ke své blonďaté manželce vzhlíží, ale v podstatě není tak otevřený jako ona, s dětmi komunikuje podivným způsobem – viz perla: Cos měl k jídlu? – Dortíček. A jak se jmenuje? Neviděla jsem ho si s dětmi hrát. S Marcelou vlastně vůbec nekomunikovali – nenašli žádné společné téma. Škoda, že to Nova sestříhává tak, jak se jí to hodí.. Nebyla tam žádná komunikace Zuzany se 4 dětmi…
Tak to bych jim raději stavěl ty ručičky k modlitbě před jídlem. On vesměs desatero nikdo nikdy nečetl, ovšem ve skutečnosti je prvních 50% o tom, že člověk musí věřit v jednoho boha a nesmí ho kreslit a zobrazovat, s tím, že kdo to nedodrží, bude potrestán, nejlépe zabit, stejně jako jeho děti a děti jeho dětí (srdečné pozdravy do Dánska). Že se nemá krást a vraždit je jen letmo zmíněno ke konci :- )))
Z tohodle pohledu byli ti Adventisté ještě docela umírněná dvojka…
Zkus třeba vyhledávač a heslo „nesrovnalosti v bibli “ nebo chyby v Bibli. Ber to jako fakt a ne útok, je o čem se bavit, ale nemá to smysl. Překlad bible je problém stejný jako každý překlad. Ti co bazírují na správnosti vět v bibli často bazírují na chybách překladatele.
A nebo taky – není důležité co se stalo a co jsem udělal, však chodím do kostela a u zpovědi jsem byl.
asi přidám příspěvek jen tak pro sebe, jelikož tady už dost věcí bylo řečeno. Víra v cokoli není špatná, ale měla by být „zdravá“. pokud se jedná o fanatismus je to konec. A pokud někdo má potřebu svojí víru vtloukat někomu jinému, je konec s ním. Ať si každý věří v co chce, ale ať to nenutí jiným.Taky nemám ráda lidi, co si nedokážou stát na svým. Marcela mě ke konci opravdu dodělala tou svojí hláškou a ty její řeči :“ne maminka to nemůže stíhat, děti nebo kariéra…“ nebo jak se snažila ukázat, že má v bytě nepořádek?Myslim si, že jí záviděla, že to takhle stíhá. Vůbec mám pocit, že některé účinkující se v první řadě snaží najít v nové domácnosti nepořádek.Ale schazují tím jenom samy sebe viz.Marcela.
a ad k tomu „ošahávání“ …. já bych řekl, že Zuzana na to ošahávání něják nenarážela, to podle mě dokreslila nova, jí podle mě šlo o to víno …. přece jak říkala, že se jí začal vyptávat jak se to pije, chuť atd. a ona řekla proč si rovnou neřekne o to, aby mu nalila …..takže to bylo ono okřídlené „káže vodu a pije víno“ ….. mimochodem, všimli jste si, že koupil flašky 2??
Nova myslím záměrně ten úlet panapobožného zdramatizovala, Pražanda, kromě dost nepříjemného verbálního projevu a stupidního smíchu to zvládla v pohodě. Kde byly děti, o těch nebyla jediná zmínka kromě častých ukázek tanečků kolem stolu.
Mám z osobního života zkušenost jak s ateisty, tak s věřícími, kvalita a hodnota člověka se od toho neodvíjí. Zajímalo by mě, jak se to skutečně odvíjelo a jak to probíhalo. Škoda, že někdo z protagonistů není v diskusi.
Pokud jde o incident s Pavlem, předpokládám že u toho kamera nebyla. Tak co to bylo za záběr s těmi vlasy? Nějak jsem to nepochopil, to byla dodatečná rekonstrukce? Osobně si myslím, že muselo být i něco víc, než jenom to pohlazení, Zuzanina reakce, jak se mi jevila, by odpovídala daleko silnějšímu podnětu.
V zásadě souhlasím s Jirkazzem, sám to vidím podobně.
Jak už tady taky padlo, dalo se čekat, že „ateisté“ vyskočí a budou se spravedlivě rozhořčovat. Svědčí to pouze o jejich nenávistnosti a netoleranci. Pak už se nemůžeme divit ani zaslepenosti, s níž je někdo (přepokládám) vážně schopen napsat o Zuzanině manželovi že je sympatický, milý a laskavý. Dobře, neznám ho, ale scénky s jeho dětmi nebo jeho agresívní vyjetí mezi osmi očima svědčí spíš o něčem jiném…
To bohužel není hození věřících do jednoho pytle na odpad po shlédnutí jednoho pořadu, to jen vytryskly na povrch časté celoživotní zkušenosti s podobnými typy lidí nás tzv. ateistů, kteří často mnohem důsledněji a přesvědčeněji dodržujeme to, o čem tzv. věřící jen kecají.
Venkovanka se snažila zlbnout vírou malé děti, které z toho nemají rozum. Pražský manžel řekl rezolutně NE. Na můj vkus byl možná až příliš rezolutní a zatvrzelý, ale jsou to konec konců jeho děti a manipulace s dětmi je opravdu rána pod pás.
Pražanda chtěla nalít do hlavy sobě, možná trochu z hecu že se to tam nesmí, ale možná taky proto, že si chtěla dát relax po tom zápřahu u krav.
Venkovský manžel nedokázal říct NE. Nevíme co se vlastně stalo a proto ho za nic neodsuzuji.
Jen z toho vyvozuji, že venkovský mažel byl o to víc pod pantoflem, oč dramatičtěji ho jeho žena popisovala jako chlapáka a tygra. Nejsem si úplně jistá, jestli byl u té sekty ze svého vnitřního přesvědčení. Ne kvůli tomu vínu. Z jeho manželky jsem na 100 honů cítila manipulaci, takový teror slabocha, citové vydírání. Nemyslím že z toho tak snadno vyklouzne jak se zdálo v autě zpět. Neočekávám přímý útok ale citově manipulativní smyčky, které obtáčí kolem krku svého muže.
Nechci ji odsuzovat, věřím že si to neuvědomuje. Za tímhle druhem chování bývá nedostatek pocitu bezpečí v dětství. To může být také důvod proč je v té sektě.
Hodně spekulací, že? :-)) Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale chtěla jsem se na to podívat z jiné stránky.
Kdoví, možná bych i vypěnil, kdyby to bylo akutní, těžko ale v dané situaci, s minimálními informacemi, před kamerou… Asi bych měl víc důvěry ve svou ženu. Jednal jako žárlivý osel. Prohlídka Prahy byla jen minimální laskavostí, dle regulí byl imho povinen navštívit na přání své vyměněné manželky i ten jejich sbor. Jestli má aspoň nějaké to plus, tak to, že dokázal ocenit její jednání s dětmi. Pokrytci jsou především ti, kteří tady vyjeli proti chybujícímu chlapovi (né, že by pár facek nezasloužil) jenom proto, že je současně věřící.
Docela lituji Pavla, který si jako abstinent dal půl lahve vína a ono to s ním nečekaně zamávalo. Teď má pořádnou ostudu nejen ve své obci, ale i v církvi a určitě na něho nejsou pyšní ani jeho staří rodiče.
Marcela perlila s řečmi o víře, taky její jedovaté poznámky o úklidu si mohla nechat pro sebe, no a ta šišlavá scéna s jejím tygrem už byla třešnička na dortu …:-))
Zuzana se mi docela líbila, ale spíše se mi zprotivila tím, že nedokázala přijmout omluvu a všechno rozmazávala. Trošku mi připoměla paní Bubníkovou. Asi měla Pavlovi pořádně vynadat, ale mohla ho nechat být. Nenechala.
Manžel Zuzany působil docela dobře, jenom mně zaráží, že jeho děti natahují ruce spíše na Marcelu, když se jejich otec vrací domů. Přece jenom alespoň v těch prvních dnech by bylo normálnější, aby jeho děti šly nejdříve za ním.
Jinak s ním souhlasím v tom, že nechtěl Marcelu nechat předvést náboženské tanečky. škada, že takhle pevný nebyl i Pavel, když Zuzana dostala chuť na víno.
To jsem přece netvrdil. Jen jsem řekl, že v podobné situaci má prostě ženská jasně říct, že jako takhle ne, případně se sebrat a jít spát. Thats all. A né z toho dělat několikadenní (a celonárodní) aféru.
Nevím, co je normální a lidské, ale podle mne v pořádku není vyjet po ženské, i když souhlasím že pěkné:-). Hlavně ne, když on je ženatý, věřící k tomu.
Nešlo o to, že ji pohladil po vlasech a v jiných pořadech chlap cizí ženskou i obejme. Sexuální podtext v tom být nesmí, česká morálka je prostě jiná (praxi nekomentuji, nechci flamewar). Takže plně souhlasím s tím, že to Zuzana komentovala, chápu, že nehodlala odpustit po kytce – to je to samé jako pomodlím se pětkrát otčenáš a Bůh mi odpustí (jasně, má k tomu být i upřímná lítost a závazek, že se to nebude opakovat, ale jak to znám já, není to vždy až tak upřímné).
Upřímně řečeno, ani bych nechtěl vidět, jak Zuzana vaří, určitě to zvládala dobře a tak na tom nic zajímavého nebylo. To pohlazení po vlasech, které bylo vidět, dotáčka být mohla, nevíme, co ji navrhoval jinak. Ale tohle rozhodně nebyl režisérský záměr!
BTW obhájci Pavla – chtěl bych vás vidět ho obhajovat, kdyby se vyspal s vaší manželkou, zda byste ještě stále říkali, že je to normální a lidské, no a když vypil jako abstinent dvě sklenky, tak to je vlastně naprosto v pořádku:-/
BTW jsem altruista, bývalá přítelkyně pevně věřící méně praktikující katolička mne opouští a jde do kláštera …
To se mi líbí, jak lidová slovesnost dokáže překrucovat skutečnost. Skutečně Honzo, jestli jsi to viděl, tak se tam nikdo s nikým nevyspal Bohužel ; -)
Ano, záběr na pohlazení vlasů byl samozřejmě inscenovaný, v inkriminované době spal štáb jinde, to už jsem tu psal.
Jsem chudý český chlapec co se k žádným modelkám nedostane, ale přesto i mým partnerkám semo tamo nějaký chlap naznačoval či přímo na rovinu řekl, že by se s nima chtěl vyspat. Upřímně řečeno v jiném případě bych jako chlap musel být uražen ;- )
Nevím, jestli jste se někdo setkal s člověkem, který je psychicky manipulován, ale jisté je, že každý přetlak jednou musí bouchnout, a u Pavla to asi bouchlo, když se vínem uvolnily zábrany. Nebyla jsem tam, nevím kam to došlo a k čemu přesně došlo. Ale Zuzana to podle mně zbytečně rozmázla a později se mi to zdálo spíš jako totální znechucení Pavlem jako věřícím co“káže vodu a pije víno“ než jako chlapem.
Z chování Marcely byla vidět snaha přivést na „svoji víru“ „ubohé ateisty“, což mělo samozřejmě opačný výsledek a ani se nedivím manželovi Zuzany, že se tomu tak bránil.
Když jsem koukala na Marcelino žvatlání a násilnou evangelizaci, nevěděla jsem, jestli se mám smát, nebo brečet. Myslím, že nejhorším důsledkem tohoto dílu je, že díky sondy do života těchto „věřících“, zavládne ještě větší averze vůči těm normálním lidem, kteří se jen snaží svou víru žít opravdově a okolí je pozná ne podle svatých pouček, ale podle toho jak žijí.
Omlouvám se za délku příspěvku, ale po přečtení celé této diskuze se mi vyrojilo hodně myšlenek
No, ta moje bývalá, co chtěla do kláštera, mi dnes sdělila, že začala chodit se svým kolegou z práce, takže toť k víře.
Po té co jsem shlédl uvedenou relaci jsem o tom co se stalo přemýšlel a chtěl bych Vám všem říci :
– víra je osobní vztah s Bohem
– to,že jsem věřící člověk neznamená,že nemám žádné chyby a
že neprožívám složité životní situace , které možná někdy
řeším špatně
– je pravda, že se snažíme nepít alkohol,ale není to otázka
spasení. Jedná se spíše o určitý životnís styl.
– každý člověk i v naší círvi svojí víru prožívá individuélně a
nevidíme všichni vše stejně. Záleží na intelektu. rodině,
způsobu myšlení, představách atd.
– já jako věřící klidně chodím na sportovní utkání, dále sám aktvině sportuji a to i v rámci naší cirkve,.chodíme do divadla, na koncerty a stýkáme se s lidmi i z tzv. světa- je to prostě super život
K manželské dvojici,která chodí do stejiné církve :
– osobně je neznám
– žijí v jiném prostředí než žiju já v Praze
– zdálo se mi,že nemají kontakt s ostatním světem a jsou zcela uzavření do sebe
– určitě tím,že se přihlásili do tohoto pořadu chtěli světu o sobě a o svém stylu života něco říci,ale neuvědomili si , že neznají svět, jsou naivní a neumějí reagovat na určité situace, které mohou nastat
– já jsem byl pohoršen z toho,že :
—————————————-
– si dovolila ta věřící žena kritizovat stav uvedené domácnosti
– nikdo jí nedal právo se považovat za někoho kdo je ve vedení
domácnosti lepší
– nikdo nemá právo nikoho nutit se k modlení/ i malé děti /-
vztah k Bohu je čistě osobní věc
– kritizovala toho muže, že pije /je to čistě jeho osobní věc/
– ten její muž zjevně asi nikdy nepil a měl dodržet to co říkal na začátku, že odejde až ona bude pít to víno./že to však nezvládl je asi to, že nebyl připraven na to,že u něj doma bude atraktivní, veselá dívka, která bude pro něj opravdu z jiného světa./
Je mi jeho i jeho ženy líto,že se jim vlastně zcela zhroutil jejich svět. Přemýšleli jsme o tom ,jak jim asi teď musí být a jak je jejich dětem ? Vůbec je neobhajuji,ale chtěl bych vidět jak vše skutečně probíhalo,jak ta druhá žena pečovala o domácnost, zda ho nesváděla a podobně. Já jsem v minulosti osobně prožil jednání readaktorů této televize a zjistil jsem,že umějí si vše zpracovat jak chtějí. Další otázkou je jaký byl scénář,který museli všichni dodržet.
Na závěr Vás všechny chci poprosit, nesuďte druhé nevíte co se jim odehrává v mysli,srdci a co prožívají. Podle 2 lidí totiž by jste neměli soudit učení a myšlenky,které neznáte o kterých možná nic nevíte.
S pozdravem
Viděla jsem, ale jiné „výměny“ a v některých si dali vyměnění manželé pusu, či se veřejně drželi třeba kolem pasu atd. Jenže to není tak hrozné jako když někdo věřící někoho pohladí po vlasech.
Vím, že štáb má v pořadu velké slovo a jde jim o sledovanost, takže vlastně nikdo z nás neví jak to bylo doopravdy a proto KDO JSTE BEZ VINY, HOĎTE PRVNÍ KAMENEM
moc výměn jsem neviděla, ale nemyslím, že by bylo obvyklé, že se vyměnění manželé drží za ruce a líbají. Souhlasím ale s tím, že z jednoho pohlazení a dvoudecky vína se dělá aféra gigantických rozměrů. A taky, že jde o sledovanost.
Mě osobně přišlo daleko víc nesympatické chování paní Marcely. Do infaltilního žvatlání a dost nápadného citového vydírání tuto evidentně vnitřně zakomplexovanou a nejistou osobu nemohl štáb nutit ani narežírovat. Nevím, do jaké míry souvisí tyto povahové rysy s příslušností k církvi (sektě). Neodpustím si poznámku, že mě, jako člověku který nepotřebuje berličku víry se zdá, že souvislost je zcela zřetelná.
Bůh když nás tvořil, dal nám rozum a chce po nás, abychom jej používali a ne abychom se chovali bezmyšlenkovitě Díky Bohu za to!
A s tou berličkou víry: celá naše rodina se chová k sobě navzájem i k ostatním s úctou, láskou a ohleduplností. Tedy dodržujeme mravní i morální kodexy a to určitě ve větším rozsahu, než jaký přikazuje např. Desatero. A nepotřebujeme, aby nám to někdo např. v kostele připomínal. A pokud se něco nevyvede – myslím, že je těžší se „zpovídat“ sám sobě než cizí osobě, byť je to farář.
Žila jsem jako ateistka 26 let a 7 let jsem křesťanka (stala jsem se jí za plného vědomí) a můžu tedy porovnávat tyto dva životy.
A jak píše Kontra jsou mezi námi i „suprovi, inteligentni a vzdy ochotni lide“
Možná, že znáš organizaci ADRA, která patří k adventistické církvi.
Čtyři moji spolužáci na vysoké škole přistoupili do jakési sekty – všichni ostatní z nich po čase měli jediný dojem: že jim kdosi zcela „vymyl mozek“.
Raději si nepředstavuji důvody, které u těchto lidí způsobily totální rozpad osobnosti. Nejhorší na tom je, že oni si to sami neuvědomují a ani si neuvědomují co tím způsobují svým blízkým.
k aktérům z Nýdku: je mi jich líto – naivní, prvoplánoví, omezený rozhled, nechali se zmaniupulovat, paní v dobrém úmyslu ztrapnila sebe, rodinu, církev, pán to prostě po…, ale kdoví, jak se to všechno událo… ale děsný…
no a štěňátko s tygříkem – chtělo se mi brečet, smát a zvracet dohromady. chudáci lidi, aby chodili kanálama. Ale paní byla tak no… méně inteligentní (sotva četla), že jí to snad nedojde. To bych jí přála. A chudáci děti.
k aktérům z Prahy: nepoměřitelní s druhou dvojicí, zvláště ženy,ale muži také. Vyšli z toho lépe. Bohužel – věřící dostali nálepku naivů, buranů, omezenců, a nakonec i prázdných, bezobsažných nádob, které sotva drží pohromadě…
k CSAD: není nějaké oficiální vyjdáření? Mají dost velkou ostudu. Divím se ale, že se Nýdečané propůjčili k takové akci – vím, že CSAD je hodně manipulativní, takže účast jejich členů v reality show je mi záhadou. Nebo to byly misijní důvody, které je vedly k souhlasu s takovým krokem? Jsou všichni tak naivní? (viz monolog Marcely na začátku, kterému nečlenové církví a nevěřící nemohli rozumět)
k víře: ano, říká se, že je víra berlička… víra je pro silné,kteří si dovedou přiznat, že jsou slabí. To slabí nedovedou a raději si budou hrát na silné.
Ale pravda je, že to, co předvedli Nýdečané, byla víra velmi pokroucená, rigidní a podivná – i dkyž některé momenty byly velmi podnětné a pěkné.
Prosím, suďte si klidně lidi, církve, víry – ale Boha to neovlivní. Nehledejet lidi, ale Jeho.
Tomu je svým způsobem podřízeno vše další.
Pořád ve vzduchu visí otázka kam se poděla ta druhá lahev vína. : – )
„I v souvislosti s právě probíhajícími diskuzemi o institutu tzv. „registrovaného partnerství“, které vyvolávají silné emoce, Církev adventistů sedmého dne stále zastává stanovisko, že „monogamní svazek muže a ženy… je jediné morálně vhodné prostředí pro pohlavní styk nebo s ním související intimní a sexuální projevy“. Dokument varuje, že „jakékoliv snižování tohoto zásadního stanoviska znamená obdobné snižování nebeského ideálu (manželství)“.
Církev vidí homosexualitu jako projev „znehodnocení a porušenosti lidských sklonů a vztahů, které s sebou vnesl do našeho života hřích“. Věří však, že ačkoliv každý člověk podléhá hříšné přirozenosti, díky Boží milosti může „žít v souladu se zásadami Božího slova“.
Já jsem adventistka a proti registrovanému partnerství nic nemám.
Velmi se mi libil prispevek Andrey. Misto toho, abysme se snazili byt lepsimi a poucit se z chyb svych, z chyb druhych, tak tady nesmyslne hazite spinu jedni na druhych. Zivot je o tom umet ho zit, nejenom pro sebe, ale i pro druhe.
Nastesti Buh nedela rozdily mezi vericimi a nevericimi, miluje vsechny!!! Slunce sviti taky na vsechny bez rozdilu barvy pleti, presvedceni, tucnosti kont, politickeho zajmu;)
Docela nerozumím ani pojmu, který používáš „láska církevní“.
A případ z mé rodiny. Ateista poznal členku ASD, vzali se, vstoupil do sboru, odtáhli se od zbytku rodiny, která měla jiný pohled na život než oni…….a přišla revoluce, podnikání, najednou po nich začali chtít procenta z příjmů. Ano platili. A pak přišla restituce, vrátili jim lukrativní nemovitosti a v tu chvíli začal tlak sboru a jeho představeného, aby část nemovitostí věnovali ASD. Nevěnovali, vystoupili ze sboru. Ani po dobrém, ani po zlém najednou se svými bratry a sestrami nechtěli mít nic společného, teda to nic byly ony nemovitosti…….a rozjelo se kolo nátlaku, udávání, kontroly FÚ, stav. odbor atd., jen si onen spravedlivý občan neuvědomil, že pc, ze kterého odejde meil, není problém najít, a ejhle za udáním stál jejich spořádaný bratr.
A závěr….. dnes jsou oba ateisti, provozují bary a diskotéky a na sobotní cesty do sboru raději zapoměli……taky obraz lásky k církvi.
Není správné, aby někdo kdo do církve nechodil musel platit za ty co tam chodí. Nad tím pouze říkám Amen- pravda
O tom konkrétním případu tvých příbuzných mohu jen říct : je mi líto co se stalo. Naše církev žije z DOBROVOLNÝCH darů a nikdy mě nikdo nekontroloval zda mé dary odpovídají procentům mého příjmu.
Každopádně dary, které dám, vím kam jdou a většinou se mi bohatě vrátí v požehnání.
Možná znáš miliardáře Radima Passera, nedávno byl rozhovor s ním v MF, taky je člen církve a dává spoustu peněz na moc dobré věci.
Má děti adoptované na dálku, podporuje misii a spoustu dalších věcí. Dává víc než desetinu z příjmu a neubude mu.
Jaký je rozdíl když dáš 200Kč z 2 000Kč nebo 10 000Kč ze 100 000Kč?
Žádný, dáš deset procent….
Ne, nechci aby to vyznělo jako, že někým pohrdám, ale jisté věci jsou pro mě samotnou nepochopitelné. Co dle mého je naprosto nevyvratitelné, je „HLOUPOST“ manžela Radky. Neustálý úsměvný přihlouplý výraz (na kritiku), mě opravdu dostával. Škrcenípsa v afektu, kdy si ho rodina dovolila vzbudit, že žere dceři dudlíček … no coment. K paní „lesníkové“ (bohužel si nemohu vzpomenout na jméno), příliš mnoho HYSTERIE. Nic víc k ní dodat nemohu. Srdceryvné záchvaty pláče nad nepochopením její osoby, hysterická ukázka nakonci pořadu (nechápu jisté výčitky). …
A nevíte, jestli se výměna opakuje, neviděla jsem totiž všechno. Miška udává některé momenty, které mi unikly. Pokud je to pravda, no, tak to je dílo. Co soiálka? Nejspíš to bude tak, že se o ně nikdo nestará, protože nebydlí v místě trvalého bydliště a tak se jim nikdo nevěnuje ve smyslu nějakého dohledu nad nimi. Tak to obvykle bývá. Byl ten pán z jiného světa manželem či druhem? Ať tak či onak, jak se asi chová (a chovají), když nejsou přítomny kamery?
myslím, že minimálně polovina lidiček, kteří tu mluví, jak se to má morálce dělat,a že rozumí životu, a že viditelně soudíte ty aktéry toho divadýlky TV NOVY, tak jsou to pokrytci, lháři, zbabělci, nuly a naprostý lidský trosky, měli by jste se stydět, a nebo se spláchněte do záchoda. Jenom žvaníte nesmysly a sami stojíte za hovno, křižujete a upalujete stejně jako ostatní jen aby Vaše EGA byly lepší než těch druhých vy ubožáci. Sami jste smilníci, cizoložníci, alkoholici, pomlouvači a rouhači, prostě ubozí malý a nízcí lidé. Gratuluji Vám to jste předvedli debatu jste stejní jako TV NOVA.
To je naše ředitelka. (Zuzana Svobodova) A neumí německy.