Porotci Hlasu a X Factoru – jak to vidí Scalex
[singlepic id=8377]Už se to blíží, v březnu to vypukne, dvě pěvecké show se pokusí vytěžit z českého i slovenského národa dosud neobjevené talenty a velkou roli v nich pochopitelně budou hrát porotci. Jejich jména už známe a tak jsem se nad každým z nich zamyslel a zhodnotil, jak mi jeho či její angažování sedí a jak jsem s ním v tuto chvíli – tedy ještě před zahájením soutěže – spokojený.
Samozřejmě možná už při prvním-druhém vysílání budu názor měnit. Nyní vycházím čistě z pocitů, jaké jsem z těch lidí v dřívější době měl, a ze svých očekávání, která pochopitelně nemusí být naplněna.
Hlas Česko Slovenska
[singlepic id=8308]
Dara Rolins
Dara mě v porotě moc nebaví. Její hodnotící formulace bývají občas jak z jiného vesmíru a ani vtipná mi nepřijde. V podstatě jediný humor, na kterém se v první sezóně Hlasu nějak podílela, vycházel z nějakého partnerského pnutí mezi ní a Rytmusem – když například až příliš kladně hodnotila vzhled nějakého zpěváka. Jenže Rytmus se tentokrát nekoná, takže se obávám, že jsme jen odkázáni na občasný rýpanec od ostatních porotců ve smyslu “Bacha, Rytmus právě sedí u telky a vidí to.” Osobně by mi Dara v porotě příliš nescházela.
Michal David
Tady se neubráním dvojímu pohledu. Ač jsem tomu sám moc nevěřil, Michal David mě v prvním Hlasu bavil. Jako hodnotitel a jako hláškař nebyl špatný a to, že se z nadějného talentovaného jazzmana stal kýčovitým kolotočářským popařem, mi zas tak nevadilo – já jeho tvorbu neposlouchám, někoho to ale oslovuje, takže je vše v pořádku. Co mi ovšem vadilo, byla jeho rozhodnutí. Koho zaříznout, koho pustit v soutěži dál. Myslím, že ze všech porotců provedl právě Michal David nejvíce kontroverzních soudů, kdy nenechal jít dál lidi s potenciálem a místo toho protlačil do finále plytké hvězdičky, které pohasly i navzdory tomu, že jedna z nich celou soutěž vyhrála.
Josef Vojtek
Pepa je řízek a baví mě. Před prvním Hlasem jsem měl trochu obavu, že jeho humor bude příliš “lopaťácký”, ale nebylo to tak hrozné. Samozřejmě, Pepa tu není na nějaké sofistikované vtipy fungující ve dvou až třech plánech. Je přímý, přímočarý, bezelstný. Nechodí kolem horké kaše a říká přesně to, co si myslí. S ničím se moc neprdí, není příliš diplomat a jeho vyjádření jsou naprosto jasná. Když to srovnám s Darou, která se kroutí v křesle jak žížala a deseti větami neřekne skoro nic, tak Vojtek je o několik levelů výše. Myslím, že tentokrát to bude stejné a že by mohl vytvořit výborně fungující dvojici s Martou Jandovou, která taky není žádná unylá popová princeznička, ale rázná ženská se smyslem pro humor.
Marta Jandová
Martu si pamatuju ze Superstar a byla tam pro mě velmi příjemným prvkem. Doufám, že bude stejná, že to bude takový čertík poroty, který ale bude umět své růžky schovat a říct spoustu pozitivních věcí. Její proslovy k soutěžícím vždy měly hlavu a patu, uměla nejen zhodnotit, ale i poradit. Mám trochu obavu z toho prapodivného nápadu s dvojkřeslem, které bude sdílet s Darou. Počkám si, jak to bude vypadat v praxi, ale už v tuhle chvíli mám pocit, že bych raději viděl každou dámu zvlášť. A vlastně bych tam raději viděl jen Martu. Sorry Daro. Ale abys neřekla, dám ti šanci se obhájit – stačí být v Hlasu skvělá.
Majk Spirit
Vzhledem k tomu, že rap a hip-hop jako žánry se mi vyloženě hnusí a nepovažuju je za kategorii, která si zaslouží být zařazena mezi hudbu, bude to mít Majk Spirit u mě ze začátku těžké. V životě jsem o něm neslyšel, poslechl jsem si úryvky z jeho tvorby, přečetl si o něm kuriozní článek na české wikipedii, kde se rozebírá, kdy který slovenský raper řekl jinému slovenskému raperovi, že smrdí – no zkrátka výchozí pozice pro Majka u mne není lichotivá. Nicméně s hodnocením počkám až na chvíli, kdy se Majk předvede v akci. Možná bude vtipný. Možná bude nad věcí. Možná bude mít dobrý čuch na lidi – ostatně i Rytmus minule dobře “vyčmuchal” Annu Veselovskou. Pokusím se nebrat ohledy na to, že Majk Spirit dělá muziku, která se mi krutě nelíbí a budu ho hodnotit čistě jako porotce. Ale to holt až v březnu.
X Factor 2014
[singlepic id=8397]
Ondřej Brzobohatý
Ondřej se už předvedl v Superstar jako moderátor, tentokrát bude na konkurenční televizi porotcovat. Hudbě rozumí, vtipný snad taky je, jako jediný v porotě může fungovat jako magnet na nejmladší televizní divačky a tohle angažování určitě nevidím jako mylné. Důležité je, aby byl dostatečně průrazný. Ondřej má totiž takový zvláštní dar lehce zanikat. Má velký talent, ale nemá tak olbřímí přirozené charisma. Možná ho ale právě porotcování v X Factoru představí v lepším světle a dá mu dostatek prostoru k vyniknutí.
Oto Klempíř
Zatímco mnoho lidí, kteří se k personálnímu složení poroty vyjadřuje, je z Klempíře v rozpacích, já jsem velmi spokojený. I když pominu jeho úspěšnou textařskou kariéru v J.A.R., pořád je to výrazná osobnost reklamního světa a lidé se s Klempířovým dílem setkávají častěji, než možná tuší. Oto, nakolik si ho pamatuju, je navíc vtipný a rázný. V porotě by mohl být za tvrďáka, který se s ničím nemaže. Bude to právě on, kdo Haberovi ukáže, co to doopravdy znamená “kat”?
Celeste Buckingham
V případě Celeste jsem v rozpacích. Když se při minulé Superstar rozebíral věk Ewy Farne, upozorňoval jsem na to, že Farna je sice mladá, ale v top šoubyzu se pohybuje od 12-13 let, takže už za sebou měla nějakých sedm let práce v první lize. Celeste je samozřejmě talentovaná, něco už dokázala, ale u ní mi to porotcovství opravdu nesedí. Mám z toho pocit jako z našeho učitele informatiky na gymplu, který byl o jednu lekci před ostatními žáky a asi padesát lekcí za námi počítačovými cvoky. Obávám se, že Celeste nemůže mít u diváků přirozenou autoritu a každý její chybný krok při porotcování by mohl vyvolat bouřlivý negativní ohlas. Držím palce dramaturgům, protože budou muset Celeste hodně vést a usměrňovat, a to tak, aby to divák nepoznal. Dá se to udělat, je to holka šikovná, ale dá to velkou práci.
Sisa Sklovská
Můj tajný sen se nesplnil. Přál jsem si, aby se do poroty podařilo za slovenskou stranu po letech přesvědčit Mariku Gombitovou. Myslím, že by to byl krok, který by k televizi přitáhl přesně tu část diváků, která jinak o pěvecké soutěže moc nestojí. Bohužel, to asi navždy zůstane jen snem. Za Slováky tak do poroty nastupuje Sisa Sklovská a ta to taky nebude mít jednoduché. I když je to operami a muzikály protřelá dáma, nemá ten prvoligový šmrnc. Známe ji víc z lifestylových magazínů než díky jejímu hudebnímu projevu. Sisa si tak bude muset v porotě svoji pozici také pracně vybudovat, i když díky věku a zkušenostem to bude mít snazší než Celeste. Otázkou pak je, nakolik se dokáže v porotě odvázat a zda s ní bude zábava. Možná jsem zmlsaný z prvního českého X Factoru, kde Osvaldová se Soukupem slušně fungovali, i když toho “ajfru” a “šau” bylo občas příliš.
Jak se na obě poroty dívám, přijde mi, že porota Hlasu to bude mít jednodušší v tom, že čtyři z pěti porotců už známe a už jsme je jako porotce viděli. Na druhou stranu to ale také indikuje možnost opakování se. X Factor odvážně sáhnul po čtyřech zcela nových jménech. Nikdo z nich v pěvecké show neporotcoval, porota se tedy musí sama vyprofilovat a přesvědčit diváky, že dramaturgové show porotu sestavili dobře.
Když hovořím o dramaturzích, i na nich bude velmi záležet. Protože už asi každý divák pěveckých soutěží ví (nebo alespoň tuší), že do různých postupů a nepostupů zdaleka nemluví jen porotci, ale právě i dramaturgové, šéfové projektů a podobná žoužel. Lhostejno, na které televizní stanici. Takže jako diváci si přejme, aby to byli lidé soudní a aby se oběma projektům vyhýbaly nešvary minulých pěveckých soutěží, kdy naprosto zjevní miláčkové diváků vypadávali – nezaslouženě – v počátečních dílech a do pozdních kol prošli někteří lidé značně diskutabilní, po kterých mezi diváky bůhvíjaká poptávka nebyla.
Hlas Česko Slovensko 2019 / The Voice CS, X Factor
Podobné články
- Hlas ČeskoSlovenska 2014, 2. díl (12.3.): Jedna známá tvář za druhou
- Hlas ČeskoSlovenska 2014: Grandfinále je tu. Co v něm dnes večer uslyšíme?
- Hlas ČeskoSlovenska 2014, 3. finále (11.6.): Boj o grandfinále zamíchal karty
- Hlas ČeskoSlovenska 2014, 2. finále (4.6.): Modlitba za jazzovou princeznu
- Hlas ČeskoSlovenska 2014: Co nám zazpívá Top 8 před branami grandfinále?
Diskuze k článku
Majka Spirita bych vůbec nepodceňoval. Myslím že stejně jako Rytmus má velký všeobecný přehled o hudbě napříč žánry a je to velmi inteligentní člověk, jako kouč může být třeba i nejlepší a jeho tým může být klidně nejsilnější. I když hiphop není úplně můj nejoblíbenější žánr tak si ho občas když mám náladu s chutí poslechnu ( narozdíl třeba od techna ) a ono psát ty texty není taky vůbec lehké a vyžaduje to určitý druh umění a talentu. Tím mluvím o tom kvalitním hiphopu jaký dělá na Slovensku Majk, u nás třeba Lipo nebo Avio. Samozřejmě se i v tomhle žánru najde spousta shitů a braků ale tak to chodí u veškeré hudby. Takže já sem Majka už před Hlasem znal a rozhodně ho považuju společně s Pepou Vojtkem za nejsilnější článek poroty Hlasu. Klidně bych k nim přiřadil i Martu ale tam mám právě obavy že by jí to mohla kazit ta Dara, která je v porotě prostě úplně zbytečná. A s Michalem Davidem taky do puntíku souhlasím, hlášky třeba občas neměl špatný ale jeho rozhodnutí opravdu dost poškodily celou zajímavost a kvalitu soutěže a pochybuju že by se za dva roky nějak změnil takže kdyby nedejbože nějakým omylem v jeho týmu skončil nějaký skutečně dobrý zpěvák tak se o jeho osud budu velmi obávat. Co se týče poroty X Factoru, tam opravdu nezbývá než si počkat. Z pánské části Oty a Ondry mám velkou radost – tam to myslím bude úplně No Problem. Sisu narozdíl od většiny ještě neodsuzuju a počkám si jak se ukáže i když je možné že bude takovou Darou Rolins X Factoru. Celeste to asi fakt bude mít nejtěžší, tam do písmene souhlasím s tím co Scalex napsal. No bude to zajímavé.
Ano, já právě nechci dávat rovnítko mezi Majka Spirita a žánr, který nemám rád, protože ten žánr tu vůbec není podstatný. Rytmuse taky neposlouchám a přitom jako porotce mi nepřišel úplně špatný. Samozřejmě macho neskutečný, ego až na půdu, ve slovních přestřelkách nebyl úplně nejbystřejší, ale – řečeno jeho slovy – „celkovo ma tam nič neotravovalo…“
Takže na Majka si rád počkám a nechám se překvapit.
Scalexi, ty ale taky už trochu jako expert na reality show „přesluhuješ“. Už si nějak tvých názorů neumím vážit jako kdysi v době prvních VV. Je rok 2014, hip hop a rap tvoří valnou část hudby, kterou poslouchají mladí a tudíž svoje subjektivní pocity na tehle současný žánr musíš buď mlčky přejít, nebo přenechat tuhle práci někomu jinému. Jde o vybudování nových pěveckých talentů, kteří, a to všichni musíme doufat, půjdou spíš ve stopách Majka Spirita a Celeste, než Davida a Vojtka, kteří hudebně zamrzli v 80. letech. Podívej se na poslední Superstary, chytli se lidi jako Ben Cristovao, kteří dělají současnou hudbu pro mladé a ne muzikáloví poskoci, kteří se snažili zaujmout hudbou, kterou snad už ani naši rodiče neposlouchají. Důležité jsou trendy a vývoj naší hudby, proto účast Majka Spirita se současnou hudbou musí všichni brát jako pozitivum a ne negativum. Znovu opakuji, je rok 2014 a co nevidět bude 2015. A hudba jde kupředu jako blázen.
@hihi: To není pravda… mě je 18, takže jsem relativně mladý ještě a Hip hop a Rap zrovna nevyhledávám :D To si radši poslechnu 1D než Rapující sračky :D
Já si nemyslím, že by až tak záleželo, kdo má jakej hudební vkus. Mně záleží na tom, že ten člověk dá někomu šanci, i přesto, že se mu ten styl nelíbí. I když u Michala Davida je nejspíš jasný, že to jsou sra.ky :D :D jinak já taky rap moc nemusím, občas si něco poslechnu, ale to spíš, když je to nějaká kombinace se zpěvem..
Na Majka se taky těším, uvidíme, jak se jako kouč ukáže, Rytmus mu nasadil hodně vysokou laťku AVE, ale navíc tam měl taky skvělého Zaujece a Nikoletu :-). Jinak s většinou Scalexova článku souhlasím a prosím hihi, aby nám nepodsouval, co si myslet, co publikovat a jak co máme brát, my bychom si moc rádi taky zapřemýšleli sami, buď té dobroty a umožni nám to :-D. Díky.
@hihi: hihi – že se zrovna ty navážiš do Scalexe, proti kterému mám i já dost výhrad, ale i když primárně neposlouchám rap, ale něco jsem ze studijních důvodů zvládl – Spirit nesahá Rytmusovi ani po kotníky, Celeste je podprůměrná zpěvačka která má štěstí, že má bohatý rodiče a sponzory a Ben je takový virtuální robertek pro puberťačky…… Celeste je z nich ještě asi nejposlouchatelnější…..
Kvalitní hudba ani zpěv u těchto lidí prostě není, je to naprogramovaná elektronická hudba, kde není potřeba umět hrát, umět zpívat, ale hlavně programovat PC…..
Proti opravdu kvalitní muzice je to umělá hmota, něco jako polystyrén proti betonu… a že to poslouchají miliony puberťáků a líbí se jim ten primitivizmus je neštěstím pro další hudební vývoj mladé generace….. bohužel…
@hihi: že něco poslouchá většina lidí ještě neznamená, že je to kvalitní. Spousta mladých lidí je v hudbě dost nevzdělaných a sedají na líbivá pozlátka a na vyhypeovanou módní vlnu. Šoubyz jim tvrdí, že je to super, a oni tomu věří. A ničí si svůj hudební vkus poslechem toho nejtupějšího a nenápaditého zvukového odpadu. Dokonce věří i tomu, že Ben Cristovao umí zpívat, což je největší marketingový zázrak posledních let.
Sorry, ale hudební sračky chválit nikdy nebudu. Vím, co je hudba, vím, co je to zvládnutí hudebních nástrojů, vím, co je to kompozice, umění, které se vyvíjelo mnoho staletí, vím, co je to harmonie, takže když mi někdo předhodí tupý mechanický kolovrátek, který jede celou skladbu na 2-3 akordech, neměnném rytmu a nepřináší ale lautr nic zajímavého, tak ho chválit nebudu. Jestli to znamená přesluhování, to už musejí posoudit jiní. Já v hiphopu a rapu slyšel zoufale málo věcí, které za to hudebně stály. V rapu jsem slyšel spoustu velmi zajímavých textů a proto rap neřadím do hudby, ale do poezie a ty texty si raději čtu. Některé jsou opravdu špičkové. Věčná škoda, že je pak mektá ořetězovaný brotha s kšiltovkou nakřivo, máchající rukama proti kameře.
Hip hop beru maximálně jako podkres k cvičení. Pamětníci znají Cvičme v rytme, tenkrát to byl pop a disco, dnes hip hop. K tancování a cvičení super. Ale proč by to měl někdo dobrovolně poslouchat z rádia nebo z audiopřehrávače, to fakt nevím.
Svého času se mi líbil dub step, hlavně v kombinaci s patřičnou taneční choreografií. Sice po harmonické stránce to je ultraplytkost, ale přineslo to do hudby zajímavé breaky a líbily se mi ty agresívní řezající industriální zvuky, o kterých bych před lety neřekl, že se stanou takovou významnou součástí hudby. Bohužel, dnes už se i ten dub step hodně opakuje.
Přitom moderní elektronická hudba dokáže být skvělá, není potřeba lpět na Kraftweerku, i dnes jsou umělci, kteří s moderními prostředky dělají hudbu, na které je ale znát, že má za sebou několik staletí postupného vývoje.
No a co se týká těch superstárů a podobné žoužele, z těch soutěží málokdy vzejde někdo, z koho bychom si fakt sedali na zadek. I když si na něj sedáme během soutěže, po soutěži je všechno jinak. I ti dobří pohasnou, protože málokdy najdou dobré autory a dobré spolupracovníky, kteří by jim dál budovali kariéru. Po těch letech, myslím, už můžeme být během těch soutěží trochu soudnější. Už chápeme, že hudební realita a hudební reality-show jsou dvě různé věci, které mají poměrně malý průnik.
@Scalex: Scalexi! občas jsem s tebou hodne nesouhlasil ale teď podepisují každé slovo! Absolutní souhlas. Také se mi v mládí dostalo určitého hudebního vzdělání, a to jak praktického tak teoretického. Takže se nepovažuji za úplného laika. Musím uznat, že tomu fakt rozumíš a máš dobré názory!
Pánové pánové, že to tak žerete :D. Pro mě je to rozdíl třídy. To co je v hlasu je prostě banda vysloužilců (vyjma Spirita, kterého ale vůbec neznám takže bez komentu), kteří k současnému hudebnímu dění nemají absolutně co říct. Prostě katastrofa. Navíc v hlasu je pro mě zcela nesmyslný způsob vyřazování. Místo toho , aby týmy a koučové soutěžili mezi sebou, tak si kouč až do finále vyvražďuje vlastní tým :D To je fakt logika :D K čemu to vede předvedl dokonale „pán“ Rytmus. Aničku si vybral už na začátku, její dvě největší soupeřky (Dobrovodskou a Sisu Fehérovou) odrovnal dřív než mu do toho mohli začít kecat diváci a bylo vymalováno. Chytré ale hnusné. Proti tomu je porota X Faktoru úplně někde jinde (až na Sklovskou, ale jednu vykopávku snad přežiju) . Všichni tři mají k moderní muzice co říci a jejich názor je zajímavý. Prostě jiný level. Hlas je pro mě absolutně out. Po všech stránkách.
Kolego Scalexi, já si tě dovolím opravit. Ač máš velmi dobrý přehled a v hudbě se vyznáš, tak se právě mýlíš a to u tebou vysoce podceňovaného stylu jako je hip hop. Osobně tento druh hudby taky nemiluju a nevyhledávám ho, ale je třeba se v něm orientovat, když už o tom tak vehementně píšeš, že se ti nelíbí.
To, že se ti to nelíbí, ti nijak neberu, možná i s tebou souhlasím, ale musíme na to koukat okem profesionála, že to je prostě segment trhu, který je momentálně na pokraji vzestupu a mladé lidi čím dál více oslovuje a to nemluvím ani o světě, kde hip hop styl frčí. Ale dopouštíš se ve výkladu jedné zásadní chyby. Kolega ze školy totiž o hip hopu psal bakalářku a momentálně pokračuje s tím v diplomce a v lecčems mě poučil.
To hlavní v čem se mýlíš ve tvém výkladu je, že odděluješ hip hop a rap. Což je prostě klasický nesmysl, který je ale specifický a zažitý právě pro Českou republiku. Hip Hop není totiž styl hudební nýbrž je to životní styl či subkultura. Rap je jeho hudební podsložka (těch podsložek je samozřejmě mnohem víc, grafiti, beat box atd…), tudíž rap je hudební styl, ne hip hop. Tedy nelze říct, že hip hop a rap je hudební styl či žánr, jak píšeš, ale je to pouze jen rap. Hip Hop je subkultura plná stylů a žánrů nikoliv nosný žánr jako takový.
Takže to je ode mě jen taková malá vsuvka. :)
Budiž, je to životní styl nebo subkultura, každopádně je to něco děsného, co nikdy nemělo opustit Bronx, nebo kde to vzniklo (ať mě kdyžtak kolega bakalář opraví).
Jinak můj spolužák psal bakalářku o Adolfu Hitlerovi, což mě ubezpečuje v názoru, že je v pořádku myslet si o hip hopu, že stojí za prd, byť o něm lidé píšou bakalářky.
Však jak jsem psal, názor ti neberu. :) Je to otázka subjektivního vkusu. :)
Pánové pánové. Kecáte. Rap je způsob zpěvu (pokud se to tak dá nazvat) a zjednodušeně jde o rytmické mluvené rýmy. Tato technika může být použita v libovolném hudebním žánru (a taky bývá). Hip hop je jednak kultura , jednak hudební žánr. Jeho součástí je rap doprovázený DJ mixem (typicky, ne absolutně). Jinak Scalexe ujišťuji, že i v hip hopu je ledacos zajímavého, i pro mě a to jsem generace starší než ty a hip hop běžně rozhodně neposlouchající. Ano jsou to věci především na pomezí žánru (ale ty bývají nejzajímavější asi u všech žánrů). Paušálním omítnutím (stojí za prd) bez jakékoliv znalosti ze sebe děláš Scalexi hlupáka, což je škoda. Stačí říct neznám, neposlouchám.
Ale já znám – a právě proto neposlouchám. 8^)
Jinak naprosto souhlasím, že crossovery bývají dobré. A právě hiphop je potřeba takto vylepšit výpůjčkami z jiných žánrů, aby začal za něco stát. 8^)
Mám doma krásný obraz, malovaný jistým akademickým malířem Jozou Mikšem a je to pohled na zátoky u Dubrovníku. Protože už před 30ti lety byl zakoupen za 10 tisíc Kčs (a to byly tehdy nějaké peníze) tak jsem byl zvědav jakou má nyní hodnotu. Vyfotil jsem ho a fotky zaslal mailem do jedné doporučené aukční síně k posouzení. Po asi třech dnech mi bylo řečeno, že obraz nemá téměř žádnou tržní hodnotu, to jest nebyl by patrně mezi bohatými snoby o něj zájem. Ale když se podíváte za jaké obrazy tito lidé dávají miliony tak člověku zůstává rozum stát. A něco podobného se děje i v hudbě – stačí se podívat na počty shlédnutí na YouTube, kde jasně nejvyšší počty jsou tam, kde vůbec o žádnou kvalitu nejde. Kam vůbec společnost směřuje? I u těchto všech pěveckých soutěží jsou tři okruhy zájmů – soutěžící doufají, že uspějí a že si někdo všimne jejich talentu (a následně že zbohatnou), divákům jde hlavně o zábavu a televizím výhradně o sledovanost, což se projeví v cenách reklamního času, tudíž primárně o tržby. A kvalita? Ta zajímá pouze pár diskutujících zde na tomto webu. Závěr: proč se jakkoliv vzrušovat; jak to dopadne a kdo vyhraje je mi po těch letech zkušeností úplně jedno,
@Jarda: Nezáleží na tom, za kolik byl ten obraz koupen. Ale kdo by se chtěl koukat furt jen na zátoku v Dubrovníku? To je ta „tržní“ cena……
@Jarda: No já bych nebyl tak skeptický. Kvalita se ale pohybuje zcela jinými cestami , než jsou pěvecké soutěže ;-). Kvalitní muziky není málo, evidentně se uživí a mnozí dokonce velmi dobře (pravda, u nás je to poněkud horší). Když se podíváte na návštěvnost velkých festivalů, kde se hraje hodně kvalitní muziky, tak ta rozhodně neklesá. Zájem pořád je, jen musíte hledat jiné zdroje než zrovna reality show. A co se toho obrazu týče, to je zcela jiná záležitost. V aukčních síních se pohybují investoři do umění. To nejsou lidé co se na ty obrazy koukají (i když někteří možná ano). Ti investují a doufají, že hodnota jejích investic poroste. Nicméně obrazy za miliony jsou v drtivé většině případů velmi kvalitní, neb investoři mají okolo sebe lidi kteří výtvarnému umění opravdu rozumí. Nechtějí investovat špatně. Joža Mikš se v aukcích či prodejních galeriích celkem pravidelně objevuje v cenách tak do 10000 korun. Zkuste jiného prodejce.