Stříbrná Mariana v hlavní roli muzikálu Osmý světadíl
[singlepic id=2371 w=420]
Včera proběhla premiéra nového muzikálu Osmý světadíl z dílny režiséra Jána Ďurovčíka, v němž jsme mohli zaslechnout ty největší hity legendy slovenského popu – skupiny Elán. Ještě den předtím se však uskutečnila předpremiéra, která byla určená jen úzkému okruhu „vyvolených“, mezi které se mi podařilo dostat. A jelikož hlavní roli Jany na předpremiéře hrála Míša Doubravová, která se před více než rokem v soutěži Robin Hood – Cesta ke slávě umístila na druhém místě v ženské kategorii, byl jsem zvědavý především na její výkon. Zatímco v Robinu Hoodovi hrála jen malou roličku komorné, postava Jany je mnohem prostornější a vyžaduje po její představitelce mnohem větší škálu výrazových prostředků. Jak se tedy naše „stříbrná Mariana“ vypořádala se svou velkou premiérou?
Zdá se, že se tu rodí velká muzikálová herečka. Míša se totiž s rolí Jany vypořádala naprosto skvěle. Dokázala zde spojit polohu komediální (tedy v jejím případě polohu potřeštěné holky, na kterou jsme u ní byli zvyklí už v soutěži), tak polohu dramatickou, jež je pro ní poněkud netradiční, ale ve které byla absolutně přesvědčivá.
Co je ovšem nejdůležitější, je fakt, že to nepůsobilo tak, jako kdyby na pódiu stály dvě herečky, ale Míša dokázala tyto dvě polohy spojit především díky svému osobitému a nezaměnitelnému hereckému rukopisu. Zajímavostí je rovněž to, že její matku hrála Betka Stanková, kterou si mnozí z vás jistě pamatují z filmového muzikálu Rebelové z role Bugyny, a jelikož Stanková představovala před deseti lety podobný typ, jaký nyní ztělesňuje Míša, byla jejich symbióza coby matky a dcery dokonalá (a okamžitě jsem si musel vzpomenout na mou osobní bohyni Moniku Bagárovou, která na křtu svého CD Shining zpívala podle mě vůbec nejlepší věc z alba, píseň Vem Meu Amor jako duet s Yvettou Blanarovičovou, přičemž rovněž působily jako matka a dcera). Po pěvecké stránce představovala role Jany pro Míšu rovněž velký oříšek, protože její part je napsán primárně pro Nelu Pociskovou, která má ale zatraceně vysoko položený hlas. Míša se však i s těmi nejvyššími party vypořádala se ctí a stejně jako na press show ukázala, že ve zpěvu udělala od dob soutěže obrovský pokrok. Nejemotivnějším momentem bylo, když svému nemocnému bráškovi zpívala zbrusu novou píseň Elánu Kým tu si, v té chvíli nezůstalo jedno oko suché (i já měl v té chvíli za brýlemi akvárium). Zkrátka Míša zvládla svou premiéru v hlavní roli na jedničku, a přestože jsem neviděl dvě další alternace, tak si troufám říct, že pro ně bude dost těžké překonat laťku, jakou Míša nasadila. Podpořit ji přišla mimo jiné i její kamarádka Radka Pavlovčinová, která před rokem úspěšně debutovala v Robinu Hoodovi v roli čarodějnice (za níž byla nominována na Thálii) a nyní se připravuje na roli Esmeraldy v muzikálu Quasimodo.
Jelikož zrovna v tomto představení hrála Míša jako jediná ze všech účastníků reality show (pokud nepočítáme členy pánské company Oldřicha Smysla, známého z All X, a Petra Šudomu, který v Robinu Hoodovi – Cestě ke slávě skončil před branami finále), tak ostatní shrnu jen v kostce. Velkým překvapením byl představitel Tomáše Roman Tomeš, který ač debutant, tak působil velmi příjemně a přirozeně a s Míšou si jako partneři na jevišti skvěle sedli. Zbyněk Fric rovněž podal v záporné roli Erika výborný výkon, i když mě trochu mrzelo, že jsem v této roli neviděl Honzu Kříže, u nějž jsem byl zvědavý, zda bude tak dobrý, jako jeho jmenovec Pavel Kříž v roli Albrechta z Krvenos v seriálu Ať žijí rytíři! Již zmiňovaná Betka Stanková byla v roli matky skutečně vynikající a Michal Pleskot ji v roli otce zdatně sekundoval (a typově se na tuto roli hodí mnohem lépe než Jan Révai). No a mimořádně roztomilý byl představitel Janina brášky Denis Klát. Osvědčila se i pánská company, která především představovala Tomášovy kamarády.
Jako celek vám mohu muzikál Osmý světadíl vřele doporučit, protože jak už tomu bývá u děl Jána Ďurovčíka zvykem, celý muzikál má spád, není tam ani jedno hluché místo (čímž Osmý světadíl předčil Robina Hooda, kde výrazně přebývá komické duo lesních skřetů) a i když jsou některé scény lehce na hranici kýče, je to uděláno tak, že to nevadí. Písně Elánu nejsou do děje vmontovány násilně, ale naopak vždycky se jim daří posouvat děj dále. Zkrátka Osmý světadíl patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co na pražské muzikálové scéně za posledních několik let vzniklo.
O silný emotivní moment se mimochodem postaral i sám režisér Ďurovčík, který při děkovačce oznámil, že museli vypustit jednu scénu, věnovanou slovenskému hokejistovi Pavolovi Demitrovi, který se předevčírem společně se třemi českými hokejisty stal obětí letecké havárie. A s kondolencí za všechny čtyři hokejisty se přidávám i já – R.I.P.
Foto: Petr Marek, www.musical.cz
Diskuze k článku
Zdravím, i já jsem byla na tomto představení. Mám maličko rozdílné dojmy. Po první části jsem byla trochu rozpačitá – choreografie a osobitá úprava elánovských písní skvělá, samotný příběh mi v první části připadal až příliš tragický a říkala jsem si – jak tohle bude pokračovat (právě proto při té scéně s Kým tu si moje oko jako jedno z mála zůstalo naprosto suché). Ale druhá část vše napravila a v závěru jsem vlastně byla nadšená. A moje oko se orosilo úplně jinde-když Roman Tomeš zpíval Láska moja. Tato píseň pro mě byla vrcholem představení a Roman Tomeš obrovským překvapením. Musím uznat, že jím jsem byla nadšená mnohem víc než Míšou Doubravovou (i když všechna čest, také se té role zhostila dobře). Její výšky mi občas vadily a zvlášť v duetech myslím svého partnera zbytečně „přeřvávala“ (ale možná je to tím že jeho hlas je pro mě mnohem příjemnější). Co se týká hodnocení ostatních rolí, zcela souhlasím, zvlášť Betka Stanková výborná, i když neměla moc velký prostor. Byla jsem i na press show, kde byly krátké ukázky všech alternací – docela ráda bych časem viděla i jiné kombinace rolí (ale vzhledem k tomu, že z Tomášů vypadá Roman Tomeš jednoznačně nejlépe, skvěle se hýbe a zpívá úžasně, tak bych jinou alternaci ani vidět nemusela)