MasterChef Česko (19.10.) – soutěžící bojují s tajemným boxem (rekap)
[singlepic id=11380 w=615]
Když jsem v minulých článcích české verzi MasterChefa nekompromisně naložil, psal porotce Kalina na Facebooku, že bychom měli s kritikou počkat na ta kola, kde se skutečně začne soutěžit (a nechyběla klasická výčitka “český rozpočet je jinde” a periodicky se opakující “chtěl bych vidět kritika, jak by to natočil on”). Na maličkou chvilku jsem se zastyděl a řekl jsem si, zda jsem opravdu nekritizoval pořad v jakési fázi, kdy by se ještě slušelo hájení. No a pak přišel pondělní díl, kde se skutečně začalo soutěžit a já se zase odstyděl, protože to bylo strašné. STRAŠNÉ! Pár týdnů před zahájením českého MasterChefa jsem měl pár černých myšlenek na to, co všechno by se dalo pohnojit, ale ukázalo se, že absolutně nemám představu o tom, jak kreativní dokáže český štáb v tom pohnojování být.
Takže co by kritik udělal jinak, kdyby to točil on?
Například bych si dal při střihu pozor na navazování záběrů, které se k sobě hodí. Když porotce prohlásí “vítejte v kuchyni” a následuje záběr na totálně vychechtané soutěžící, je to složení dvou záběrů příliš zjevné. First world problem? Možná. Ale já mám prostě rád dobře odvedenou práci a to se tu nestalo.
Například bych soutěžící se stejným jménem nějak rozlišil. Slovenka Lucia se odlišuje, ale pak tam jsou další dvě Lucie. Obvykle se to (tam, kde se natáčení pořadu věnuje velká péče) řeší buď použitím více forem jména (jedna Lucie, druhá Lucka) nebo použitím přezdívky.
Například bych si dal práci s překladem a nepoužil bych pro “mystery box” spojení “tajemný box”, protože se u nás slovo “box” pro bedýnku nepoužívá. “Tajemná bedýnka” by byl vhodnější název pro tuto disciplínu.
Například bych před vařením výslovně neříkal, že vítěz získá jednu velkou výhodu, když ve skutečnosti získá dvě (určení toho, co budou vařit ostatní, a postup dál bez vaření v eliminaci).
Například bych zvednutí tajemné bedýnky natočil svižněji. Jen prosté odpočítávání trvalo 17 vteřin. Opět si můžete říci, že na pár vteřinách nesejde. Ale uvědomme si, že třeba reklamní tvůrci v takovém čase dovedou odprezentovat dvě třetiny běžného reklamního spotu. Tady to byla ničím neodůvodněná nuda. Opodstatnilo by to jen něco zvláštního, například kdyby porotce upozornil, že je potřeba zvedat bednu opatrně a kdyby pod ní bylo třeba něco živého. Ale dělat takové tajnosti kolem pár docela obyčejných ingrediencí?
Například bych v prvním tajemném boxu volil trochu exotičtější nebo zvláštnější suroviny. Něco, po čem si i divák řekne “wow!” a přemýšlí, jestli by z toho vůbec byl schopen uvařit. Aby bylo jasno, já ty suroviny a jejich skladbu nekritizuju, jen si myslím, že jako úplně první tajemný box v soutěži to zkrátka nebyla taková pecka. Přitom třeba v další disciplíně se dělala křepelka – ta mohla být v tajemném boxu a jako exkluzivnější surovina by to sedělo k MasterChefovi mnohem víc.
(jinak v tajemném boxu byla vepřová panenka, bílé víno, rajče, mrkev, brambory, červenou cibuli, papriku, jablko, směs lesního ovoce a vanilkový lusk, k tomu soutěžící směli použít základní suroviny jako je mouka, vejce, smetana, olej, cukr a podobně)
Například bych (při tom záběru jsem opět mlátil hlavou do klávesnice, MasterChef Somálsko, fakt už) dal soutěžícím k dispozici suroviny tak, aby si nemuseli ve skladu odsypávat koření a další věci z patentních lahví do jednotlivých misek. Hýmlhergot, to tam Billa nemohla připravit hotové pytlíčky, klidně se svým logem? Pro ni by to byla reklama a nepůsobilo by to tak sockovsky.
Například bych dramatickou podkladovou hudbu ztlumoval na takovou úroveň, že “tajný” rozhovor porotců uslyším na první dobrou a nebudu si ho muset pouštět třikrát ze záznamu, než pochytám vše, co řekli.
Například bych nedopustil, aby jednomu soutěžícímu nefungoval sporák a pokud holt nemám náhradní stanoviště (což v prvním kole chápu, že asi k dispozici není), tak mělo padnout ze strany porotců nějaké vysvětlení a hlavně omluva.
Například bych porotcům poradil trochu více vět než “Tak X.Y., co děláte?” a “Tak X.Y., co vaříte?” Úplně mi to připomnělo Laďku Něrgešovou v první SuperStar, kdy se naprosto každého soutěžícího ptala “Tak jak se ti zpívalo?”
Například bych při ohlášení deseti minut do konce neukazoval, že někdo má v podstatě hotový talíř (a zjevně se bude deset minut šťourat v nose). Jak je zmíněno v diskusi pod článkem, v americkém MasterChefovi je nakládání na talíř věnováno posledních deset vteřin. Tedy ne že by soutěžící vše nakládali v posledních deseti vteřinách, ale divákovi je to tak předestřeno. Vypadá to, že nikdo nemá šanci to stihnout, střih je zběsilý, střídají se tam atraktivní záběry jídel se záběry naprosté paniky soutěžících – a má to šťávu. Jenže to jsme zase u střihačů a já už tuhle profesi v minulých rekapech zkritizoval do aleluja. Takže tohle si k tomu připočtěte. Zajímavé je, že u tajemného boxu to bylo tak nepovedené, u eliminace už odpočítávání vteřin bylo. Ale byla to jen malá náplast na mnoho jiných failů.
Například bych opravil ty hodiny MasterChefa. Když mám na ciferníku nikoli hodinovou, ale minutovou stupnici a říkám, že zbývá posledních pět minut, má být ručička na pětce, nikoli na padesát pětce. To bude krása, až budou mít soutěžící na nějaký úkol čtyřicet minut a ručička stopek bude začínat na dvacítce. Ach jo, proč nikdo ze štábu nevládne naprosto základní logikou?
Například bych psal titulky česky, včetně svéprávného českého skloňování. Opět jsme mohli vidět, jak jdu přes most Karla do Divadla národa na Stěnu čerta… teda vlastně na nadívanou křepelku Kanitty.
Například bych si od televizních odborníků nechal poradit, jak dlouho se má zobrazovat jak dlouhý titulek, aby ho běžný divák stihl přečíst. Některé titulky se zobrazovaly tak krátce, že jsem je nestihl přečíst ani já (a to jsem rychločtenář). Musíme si uvědomit, že se nejedná o běžnou větu, ale o relativně složitý název jídla typu Pepíkovo nadívané selátko směsí listů bok choy a špenátu, podávané na restované kořenové zelenině, a k tomu garniche z opečených lesních hub. Oko to potřebuje stihnout přečíst a mozek vstřebat.
Například bych, když se vyhlašují tři nejlepší jídla z tajemného boxu, prostřídal záběry na ksichty soutěžících záběrem na jejich talíře a voiceoverem zopakoval, co že to vařili. Americký stříhač to umí a nemyslím si, že je to americkým rozpočtem. Je to tím, že někdo odvádí svoji práci na sto procent, zatímco někdo jiný to ojebal.
Například bych, když nechám porotce říkat slova “Vítejte ve skladu MasterChefa; toto je vysněný ráj každého kuchaře”, ten sklad vybavil tak, aby každý divák skutečně obdivně vydechl. Tady to bylo jen zbožné přání produkce, ale z kolínek či mušliček v padesátigramových dózách si fakt na zadek nekecnu. Jako je to o něco lepší, než to skladiště z prvních tří dílů, ale pořád je to somálsko-rumunské oproti tomu, jak by to mohlo vypadat. Kurňajs, i kdyby půlka toho žrádla měla bejt umělohmotná, vypůjčená z barrandovských ateliérů, tak by to bylo lepší a vypadalo by to bohatě. Vysněný ráj každého kuchaře zkrátka vypadá jinak, než pár regálů a pár bedýnek.
Například bych názvy jídel primárně vypisoval u Tajemného boxu, kde každý vařil něco jiného. Ve Vyřazování vařili úplně všichni to samé – nadívanou křepelku s glazovanou mrkví, brokolicí a hráškovým pyré, takže – řečeno slovy Cimrmana – je zbytečné, aby si to jednotliví telefonisté během telefonování do telefonu telefonovali. U jídel ve Vyřazování bohatě stačilo uvádět jména kuchařů. Alespoň by se ten člověk, co je ve skloňování nekonzistentní, nemusel s tím skloňováním trápit.
Například bych v závěru nehnal Jiřího z balkónu dolů, nebyl k tomu žádný důvod.
Například bych ty, kteří vypadávají ze soutěže, nechal přistoupit k porotcům a ti by vyřazovanému potřásli rukou a řekli pár povzbudivých slov.
Ale já u toho nebyl, takže to celé vypadalo jinak. 8^)
P.S: Soutěž opustila Lucie (tak, a hádejte která, když tam jsou dvě) a Inka. Nejlepší jídla měli Lucia a Marek, předpokládám, že v následujícím dílu budou týmovými kapitány.
Diskuze k článku
Opet jeden fail za druhym.
Spoileroidni upoutavka.
Spatny zacatek.
A hlavne – co proboha byl ten mystery box??? Jako ze nam neukazali, jak ta jidla dopadla a co kdo tedy varil???
„Vyrazovani“ – nechapala jsem, proc nenatocili rozhovor s Frantiskem a jeho hamletovske rozhodovani „vykostit ci nevykostit“ a neustala zmena nazoru… A nejednotnost v tom, zda Inka kostila…
Titulky – to je problem je pouzivat jednotne? Proc je jednou Jirkova krepelka a jednou Krepelka Martiny??? A hlavne, proc tam byly, kdyz byly vsechny az na jmeno stejne?
Co rozlouceni s vypadliky?
Porota mi v rozhodnutich zacina pripominat cimrmanovske „budou-li se ptat, nejprve se poradime“…
Inky je skoda…
Jedine sympaticke jsou jmena na zasterach…
Opravdu fail na fail. Už je ten překlad: „tajemný box“! Tuší někdo z autorů, že box v češtině je primárně sport, kde se lidi bouchají pěstma do obličeje? Přehnané důrazy na nepodstatnosti (veledůležité odpočítávání, záběry na strkanici u náčiní) a opomíjené podstatné věci. Neuvěřitelně špatný timing všeho. Porotce ohlašují posledních deset minut a v záběru někdo nandává na talíř — kdo viděl originál, dobře ví, že tam se odpočítávají poslední vteřiny a jede zběsilý sestřih z mnoha posledních minut vaření a vždy to vypadá, že to je strašný hukot a nikdo to nemůže stihnout… Obcházení a ochutnávání všeho až po skončení místo průběžného — Ramsey a spol. po skončení limitu dávno ví, jak co u koho chutná a mají dávno jasno, koho pozvou. Při hodnocení se vůbec nedalo poznat, kdo vlastně uvařil skvěle a kdo průser, všechna hodnocení byla v podstatě celkem neutrální — a pak najednou ejhle, máme tu výjimečná nejlepší jídla a taky průšvihy s rizikem odchodu domů. Jako by to všem bylo tak nějak jedno. A proč vlastně musel Jiří slézat z balkonu? Atd., to by se dalo pokračovat dýl, než trval celý pořad…
@Jana: Ty titulky mají imho jednoduché vysvětlení. Buď jsou to debilové a neumí česky, nebo předpokládají, že debil neumící česky je divák. Tak jako tak to bylo zřejmé, že všude, kde hrozilo malinko složitější skloňování, uhnuli trapně do tvaru druhého pádu (Martinina, Kanittina –> křepelka Martiny, Kanitty). Prostě blbci.
Největší průšvih letošní řady jsou porotci a to jak mluvi. Nevím jestli říkají co mají ve scénáři, ale jakoby se snažili mluvit strašně drsnější a autoritativne, ale ve výsledku to zni otresne. Ta intonace…
Co se jídel tyče. .škoda mluvit…vždyť i juniorském Masterchef by je strčil do kapsy..
Ja som sa fakt tešila, že sa konečne tento formát vracia aj v našich končinách na obrazovky. A dúfam diel od dielu, že sa to snáď zlepší, posunie, že veď predsa nie je možné z celosvetovo megaúspešného projektu urobiť smutnú prehliadku, ktorá má chvíľami so skutočným varením, hodným titulu MasterChef pramálo spoločného. Snažím sa stále chápať (ved tak tomu tak bolo aj v minulej sérii), že jednoducho réžia potrebuje mať presné tipy ľudí a tie nehodiace sa, hoci by varili sebalepšie pošle domov. To je svet reality show. Ale niektoré sú protežované priam okato. Nič proti slečne Kanitte, je to veľmi milá a krásna slečna, no okrem prvého tha jedla, ktoré jej od poroty prinieslo zásteru nič prevratné nepredviedla. Teda okrem zhorenej panenky (aspoň na obraze to tak vyzeralo), vodnatého hráškového pyré a vysušenej prepeličky. BTW panenka. Ak to mal byť zo strany réžie premyslený taktický ťah, ako otestovať kreativitu súťažiach, tak ten im vyšiel. No z môjho pohľadu sa kreativita veľmi nekonala.
Trápna bola aj návšteva „obchodu“, keď si súťažiaci museli presypávať z dóz do malých misiek soľ a koreniny.
Veľa tu už bolo spomenutého, čo tvorcovia mali a mohli zvládnuť lepšie… Ja budem dúfať aj naďalej, že zlepšenia sa dočkáme a že sa ako diváci dozvieme viac aj o používaných kulinárskych postupoch a technikách.
MS je moje oblibena reality show, mam nakoukanyh par rad s Ramseym a opravdu ty kopance nejdou prehlednout. Nejvic je mi lito soutezicich, kteri do toho sli s elanem a ve finale to cele pusobi tak nejak „plastove“.
Ta intonace ktera ma pusobit strasne drsne me taky fascinuje. Ramsey to nema zapotrebi, tam ma kazdy respekt z jeho cinu. A on by rozhodne nenechal postoupit nekoho, kdo PRIPALI jidlo. To si proste v tomto kole uz nemuze nikdo dovolit. Chapu, ze je to otazka chvilky, stresu atd. Ale podminky maji vsichni stejne.. Nehlede na to, ze Inka jeste (polo)kostila. A vite, ze mi to bylo sympatictejsi nez cela vykostena krepelka. Ty stehynka doslova volaji po „obrani si v ruce“, mne se to libilo.
Rekap je venku… už jsem se bál, že to nakonec nestihnu publikovat ještě před večerním vysíláním dalšího dílu. 8^)
Scalexovi opět díky za detailní postřehy.
Od pondělí mi vrtá v hlavě, jestli měli ve skladu přesně patnáct balení hrášku, protože Kanitta řekla, že se ji hrášek vysypal a musela vařit ze zbytku, co zbyl v roztrženém pytlíku. Vím, že se sklad pak zavřel a nebylo možné doplnit zásoby, ale ona řekla něco v tom smyslu, že se jí ten hrášek roztrhl při shonu mezi regály.
@Scalex:
Díky za bezvadné rekapy :-)
Fakt excelentní !
… a mě přitáhly ke zkouknutí :-)
(dokonce i předchozích dílů :-)
Diky za rekap. Sefove Novy by si ho meli povinne precist, sebrat „rejzovi“ premie, ze supliku vytahnout dalsi sestrihane predtocene dily a sestrihat to znova.
Scalexi, jaky je tvuj osobni pohled na ty, kteri vypadli? Co rikas na postup Kanitty s pripalenym masem? Ted jdu jeste dohledat tvuj stary rekap kde jsi psal o tech bramborovych kulickach, nebot se mi sbihaly sliny a musim to uklohnit.
@Kami: Kanittin postup byl OK – z Tajemného boxu postupují všichni, tam se hraje hlavně o tu výhodu (kterou vyhrál Jiří). Ti se špatnými jídly jsou jen vyplísněni, ale postupují všichni. No a u Vyřazování by se mělo víc přihlížet k tomu jídlu z vyřazovacího kola, i když se třeba něco předtím nepovedlo.
Ale samozřejmě je jasné, že produkce si ve hře primárně drží zajímavé, výrazné hráče s velkým potenciálem. Kanitta je exotická, zapamatovatelná, má zkušenost s asijskou kuchyní – do dalších dílů je perspektivnější. Ovšem pro diváky by to nemělo být moc zjevné, tohle protežování.
Ajo vlastne, to nebylo ve vyrazovacim kole. Beru zpet, diky za upozorneni.
Jak tak dneska koukam na tu vyrazovacku tak je tam pomerne hodne lidi, kde bych rekl, ze doslo k nepochopeni zadani a ty houby tam dost zaniknou…
trochu se divim, ze nikdo nesahl po zampionech portabelle a nejakou napln dobrou (ty normalni zampiony s jatrama neberu :-))
Ja dneska nejak nechapu bud strihace nebo hodiny – maji 60 min, reknou ze uplynulo 15 min, strih a je tam tri ctvrte :-)
ten strih hodin je vazne naprosto nestastnej :-)
Hodiny jsem při vší své snaze prostě nepochopil. Bože, to bylo tak blbě udělaný. To už by byly lepší digitální stopky v rohu obrazovky odpočítávající čas od šedesátky k nule a vždycky by se za čas ukázaly, kolik ještě zbývá času, takhle je to nepřehledný a nesmyslný.
A ještě něco mi dnes nedávalo smysl – Lukáš říká, že bude vařit steak s houbami a bramborovým fondánem… střih… přijdou porotci.. Lukáš říká, že bude dělat něco ala wellington (aneb uelingtn, jak to krásně vyslovila v minulé řadě Danielka). Porota ho viklá. Střih. Rozhodnutí. Lukáš přináší steak s houbami a bramborovým fondánem…
@Jana: tyhle komentáře (kde soutěžící sedí někde ve skladu a mluví na kameru) se dotáčejí až po vaření. Teda alespoň v US MasterChefovi, ale předpokládám, že to bude stejné. V US verzi je ten odstup asi větší, mnohdy mají soutěžící jiné oblečení než při vaření, tady to vypadá, že když dovařili, tak šli natáčet komentáře. Jejich obsah by si měl hlídat dramaturg s asistenty, protože má představu o tom, v jaké fázi bude ten komentář zařazen. Takže dramaturg soutěžícímu řekne, k jaké fázi se vyjadřuje a soutěžící něco řekne.
Čili Lukáš v tom komentáři mluvil o jídle, které nakonec udělal a ten komentář byl odvysílán před záběrem, kde se ještě rozhodoval pro Wellington.
Ona je to docela sranda, protože třeba vypadlý soutěžící musí po vaření v rámci těch komentářů natáčet komentář typu „Dneska budu vařit super jídlo a všem to natřu!“ – který se odvysílá ještě před začátkem vaření. V MasterChefovi to ještě není tak výrazné, ale jestli sleduješ Hell’s Kitchen, tak tam je to na komentářové válce vyloženě založené – tam soutěžící v komentářích hrají divadlo, vyhrožují, vytahují se a pak si zase sypou popel na hlavu. Takže třeba až pár hodin po proběhlém vaření během pěti minut jeden soutěžící namluví třeba takovéto komentáře:
– Dneska budu vařit Wellington a Jackovi to natřu! [komentář je zařazen těsně před zahájením vaření]
– Vidíte, jaký je Jack blbec? [komentář je zařazen ve chvíli, kdy se Jackovi něco nepovedlo]
– Sakra, zapomněl jsem na marinádu! [komentář je zařazen ve chvíli, kdy Gordon ochutnává]
– OK, dneska to nevyšlo, ale počkej zítra, Jacku! [komentář je zařazen ve chvíli, kdy je soutěžící tvrdě potupen Gordonem]
Tak největší přehmat ze středečního dílu je – https://www.youtube.com/watch?v=FNodl-Asa9k a všimli jste si, že se hodiny při některých záběrech nepohybují?
@Scalex: ale to nebylo v dotáčkách… to by mi bylo jasné. To bylo když vařil, tak to komentoval…
@Jana: Ale ono to bylo v dotáčkách. Když porotci oznámili, že se vaří houbové jídlo, tak než začlo vaření, tak pustili pár záběrů z dotáček, kde Andrea, Marek, Kanitta a Lukáš mluvili o tom, co chystají (a protože to bylo natočeno až po vaření, tak Lukáš už nemluvil o Wellingtonu, ale o steaku).
Jenže následně pustili záběr natočení při vaření, kde ještě Lukáš chtěl dělat Wellington.
Čili z mého pohledu je to dramaturgické pochybení, kdy po vaření měli správně s Lukášem natočit jednak komentář „chystám se vařit Wellington“ a jednak komentář „proč jsem místo Wellingtonu udělal steak“. Ten první měli pustit před vařením, ten druhý během něj nebo po něm.
@Scalex: no jo… mě zmátlo to, že tam byly záběry Lukáše, jak vaří, krátký prostřih na dotáčku a pak zase jak vařil a přes to mluvil… každopádně je to fail :-)))
a jinak tedy nevím, jak by jim hlavní partner Billa poděkoval za reklamy Albertu a Tesca v pořadu, když si ho člověk pouští na webu :-)
FAIL FAIL FAIL, FAIL FAIL FAIL…TADY JE TO PARTA FAIL, PARTA FAIL, PARTA FAIL